17 آوریل 2023- محققان با بررسی داده‌ها در فاصله ی سال‌های 1990 تا 2018، بینشی در مورد عوامل رژیم غذایی که در افزایش بروز دیابت نوع 2 در سراسر جهان نقش داشته اند، بدست آوردند. آنها سه عامل رژیم غذایی را شناسایی کرده اند که می توانند بیشترین تقصیر را در افزایش دیابت نوع 2 داشته باشند.

این یافته ها بر اساس یک مدل تحقیقاتی از نوع رژیم غذایی در 184 کشور توسط محققان دانشکده علوم و سیاست تغذیه ای فریدمن در دانشگاه تافتز در آمریکا، حاصل شد.

آنها 11 عامل رژیم غذایی را در نظر گرفته و دریافتند که سه عامل موثر در افزایش دیابت، شامل نخوردن غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خوردن بیش از حد برنج و گندم تصفیه شده و مصرف بیش از حد گوشت فرآوری شده، هستند.

این مطالعه نشان داد که عوامل دیگری مانند نوشیدن بیش از حد آب میوه ها و مصرف نکردن مقادیر کافی از سبزیجات غیر نشاسته‌ای، آجیل و مغزها، تأثیر کمتری بر تعداد موارد جدید دیابت داشته اند.

دکتر داریوش مظفریان، نویسنده ی ارشد این مقاله، استاد تغذیه در دانشکده فریدمن، گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد که کیفیت پایین کربوهیدرات های مصرفی عامل اصلی دیابت نوع 2 منتسب به رژیم غذایی در سطح جهان است، که در کشورها و در طول زمان تنوع زیادی یافته است.

این یافته های جدید زمینه های مهمی را برای تمرکز ملی و جهانی بر بهبود تغذیه بمنظور کاهش بار ویرانگر دیابت، معرفی می کند.

مطالعه ی منتشر شده در Nature Medicine نشان داد که رژیم غذایی نامناسب به بروز بیش از 14.1 میلیون مورد دیابت نوع 2 در سال 2018 کمک کرده است - بیش از 70 درصد موارد جدید در سراسر جهان.

همه 184 کشور مورد بررسی بین سال‌های 1990 تا 2018 ، شاهد افزایش این بیماری بودند و این مطالعه همچنین نشان داد که رژیم غذایی نامناسب باعث تعداد بیشتری از موارد دیابت نوع 2 در مردان در مقایسه با زنان، در جوانان نسبت به افراد مسن‌تر، و در شهرنشینان نسبت به ساکنان روستاها شده است.

اروپای مرکزی و شرقی و آسیای مرکزی، به ‌ویژه در لهستان و روسیه، که رژیم‌های غذایی غنی از گوشت قرمز، گوشت فرآوری‌ شده و سیب ‌زمینی دارند، بیشترین تعداد موارد دیابت نوع 2 مرتبط با رژیم غذایی را داشتند.

همچنین در آمریکای لاتین و دریای کارائیب - به ویژه در کلمبیا و مکزیک - شیوع بالایی از دیابت وجود داشت که علت آن مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین، گوشت فرآوری شده و مصرف کم غلات کامل بود.

هفته گذشته فاش شد که تعداد مبتلایان به دیابت در بریتانیا برای اولین بار از پنج میلیون نفر گذشته است و دیابت انگلستان گفته است که این کشور در یک "بحران دیابت در حال تشدید سریع" قرار دارد.

به گفته ی این موسسه، عوامل خطر دیابت نوع 2 "متعدد و پیچیده" هستند و شامل سن، سابقه خانوادگی، قومیت و همچنین اضافه وزن یا چاقی، می باشند.

منبع:

https://news.sky.com/story/three-dietary-factors-most-to-blame-for-the-increase-in-type-2-diabetes-research-says-12859590